Barolo patrí medzi najprestížnejšie a najvýznamnejšie červené vína Talianska a je diamantom piemontského vinohradníctva. Získava sa z hrozna Nebbiolo, ktorého názov je odvodený od hmly, ktorá je v tejto oblasti silne prítomná. Barolo DOCG sa zrodilo na obzvlášť priaznivom území, ktoré sa rozprestiera na viac ako 60 km medzi Cuneo a Asti a vyrába sa v 11 rôznych obciach:

  • Barolo
  • Monforte
  • Verduno
  • Cherasco
  • Diano
  • Grinzane Cavour
  • Novello
  • La Morra
  • Roddi
  • Falletto
  • Serralunga

V posledných rokoch sa medzi producentmi Barola začala rozvíjať zaujímavá dynamika, ktorá priniesla zlom v metodike výroby. Na jednej strane stoja tradicionalisti, verní koreňom tohto nádherného vína, ktorí napriek tlaku trhu trvajú na klasických postupoch, s úplným rešpektovaním histórie Barola.

Na druhej strane sú modernisti, ktorí s odvahou a inovatívnymi technikami vnášajú do tohto vína dávku medzinárodného a moderného štýlu. Tento zrážajúci sa svet názorov a prístupov prináša do sveta Barola fascinujúcu diverzitu a dáva sommelierom i milovníkom vína priestor na objavovanie nových dimenzií tohto vybraného nápoja.

V dnešnej dobe sa na trhu nachádzajú dva rozdielne druhy Barola:

Tradičné Barolo, získané prostredníctvom dlhých macerácií a následného zrenia vo veľkých dubových sudoch, často druhej pasáže, vykazuje výrazné trieslové znaky. Tieto vína sú svieže a nekompromisné v mladosti, avšak len s časom a odpočinkom vo fľaši dokážu nájsť svoju veľkolepú rovnováhu a prejaviť plnú škálu svojich kvalít.

Moderné Barolo je vytvorené z pred-macerácie a krátkej alkoholovej fermentácie pri kontrolovanej teplote, a následne odpočíva v barrique, ktoré do vína postupne uvoľňuje tóny dreva, vanilky a sladkého korenia. Toto víno sa v ústach prejavuje oveľa jemnejšie, s menej agresívnymi tanínmi, čo vytvára oceniteľnú a hladšiu chuťovú skúsenosť.

Na záver možno povedať, že oba spôsoby myslenia majú svoje legitímne miesto, keďže tradicionalistickí výrobcovia Barola preferujú zachovávanie autenticity vína, zatiaľ čo modernisti smerujú k internacionalizácii značky Barolo DOCG, aby ju učinili prístupnejšou a zrozumiteľnejšou pre zahraničné trhy.